استراتژی برد در میان تنش ها

بلک راک، بنادر پاناما را از چنگ چین درآورد!

به گزارش بلومبرگ، بلک راک در میان تنش‌های آمریکا و چین، بنادر کلیدی پاناما را تصاحب کرد، این شرکت یکی از بزرگ‌ترین موسسات مالی جهان، در معامله‌ای به ارزش ۱۹ میلیارد دلار، دو بندر بالبوآ و کریستوبال را از شرکت هنگ‌کنگی سی‌کی هاچینسون خریداری کرد
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر بلک راک، بنادر پاناما را از چنگ چین درآورد!

به گزارش گروه صنعت و تجارت_ پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت، به نقل از بلومبرگ: این شرکت تحت مالکیت لی کا-شینگ، یکی از ثروتمندترین سرمایه‌گذاران آسیایی، قرار دارد.

نقش ترامپ در این معامله

گزارش‌ها حاکی از آن است که لری فینک، مدیرعامل بلک راک، این ایده را به دونالد ترامپ پیشنهاد داده بود. بر اساس منابع ناشناس، ترامپ از زمان پیروزی در انتخابات نوامبر، به کانال پاناما توجه ویژه‌ای داشته و در سخنانی

در دسامبر گفته بود: "آیا کسی تا به حال در مورد کانال پاناما شنیده است؟ چون ما را در کانال پاناما می‌برند، درست مثل هر جای دیگری!"

ترامپ در ادامه تأکید کرد: "این کانال به پاناما و مردم پاناما داده شد، اما مقرراتی دارد. اگر اصول اخلاقی و قانونی این ژست بزرگوارانه رعایت نشود، ما خواستار آن خواهیم بود که کانال پاناما به طور کامل، سریع و بدون چون‌وچرا به ما بازگردانده شود."

جزئیات معامله و ابعاد جهانی آن معامله خرید

این دو بندر بخشی از یک توافق ۲۲.۸ میلیارد دلاری است که شامل چند ده بندر در سراسر جهان نیز می‌شود.

در گزارشی دیگر وال استریت ژورنال خبر داده که سی‌کی هاچینسون علاوه بر بنادر پاناما، سهام کنترلی خود را در ۴۳ بندر دیگر در ۲۳ کشور نیز به فروش خواهد رساند. اهداف بلک راک و نگرانی‌های ژئوپلیتیکی گسترش فعالیت‌های بلک راک در این حوزه با نگرانی‌های آمریکا در مورد نفوذ چین در زیرساخت‌های استراتژیک جهانی همزمان شده است.

به نظر می‌رسد که ترامپ و مشاورانش مالکیت مرتبط با چین بر این بنادر را تهدیدی برای منافع آمریکا می‌دانند و این معامله را فرصتی برای بازپس‌گیری نفوذ واشنگتن بر نقاط کلیدی تجارت دریایی جهانی تلقی کرده‌اند.

بلک راک نیز از این فرصت برای افزایش حضور خود در بازارهای جهانی و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های بندری استفاده کرده است، زیرا تصاحب چنین دارایی‌هایی می‌تواند مزایای اقتصادی و ژئوپلیتیکی قابل‌توجهی به همراه داشته باشد.